Windsurf techniek gijpen #3: Carve.
In dit derde deel van de gijp techniek hebben we het over: de Carve. We begonnen in gijp techniek deel #1 met afvallen. Daarna was de moraal van het verhaal in deel #2 Oversheeten.
Dusssss…. je was van de wind af gestuurd, uitgehaakt, je achterste voet heb je op de rail aan lijzijde geplaatst (zonder deze te belasten) en heeeul belangrijk; je hebt je zeil nog steeds dicht getrokken!
Dan wordt het tijd om de echte bocht te gaan maken en dat doen we door de rail aan de lijzijde van je board in het water te duwen. Om dat te doen moet je gewicht van loef (=buitenbocht) naar lij (je gaat in de binnenbocht hangen). Die gewichts verplaatsing hoeft niet in een milliseconde te gebeuren. Sterker nog; hoe rustiger, hoe groter de kans op succes. Omdat je draait op je RAIL en niet op je TAIL moet je ook duwen op je mastvoet en op je voorste voet om zo de rail aan de voorzijde van het board ook in het water te houden. Vergelijk het met snowboarden waar je ook je hele rail gebruikt als je de bocht om wilt. Of skateboarden waar je ook niet naar achter gaat hangen als je wilt sturen..
Een veelgemaakt fout is namelijk om naar achter te gaan hangen. Hierdoor draait het board minder goed en zal het vooral sterk afremmen. Het lijkt natuurkundig onmogelijk om in de binnenbocht te gaan hangen. En ook druk op de mastvoet geven lijkt eng. Maar met voldoende snelheid is het allemaal mogelijk, en… noodzakelijk!
Ook erg belangrijk: nog steeds is je zeil dicht! Probeer het eens al volgt te bekijken: eigenlijk is je lichaamshouding en de stand van je zeil en board, nu je aan het carven bent niet veranderd ten opzichte van toen je nog rechtdoor aan het planeren was. Alleen hebben we het hele setje (board, tuigage en surfer) 35 graden gekanteld.
Check het volgende deel in deze windsurf gijp techniek tutorial: deel 4! De voetenwissel!